FDF Landslejr 2022
Velkommen til vores info side om FDF Landslejr 2022.
Siden er til dig der skal med og til dine forældre. Her samler vi ALT hvad du skal vide, som deltager med FDF Svanninge-Faaborg.
Lige nu står der måske ikke så meget. Men vil løbende komme information på siden – efterhånden som alle detaljerne falder på plads.
Vi glæder os til, at opleve en fantastisk FDF Landslejr sammen med dig.
FDF Landslejr 2022 starter om
Dag(e)
:
Time(r)
:
Minut(ter)
:
Sekund(er)

VIGTIGE DATOER
Fredag d. 1. juli kl. 19-20 – Bagage + liggeunderlag + sovepose afleveres i kredshuset (se pakkelisten)
Onsdag d. 6. juli kl. 11.00-11.20 – Aflevering af deltager på FDF Landslejr (se kørsel til og fra landslejren)
Søndag d. 10. juli kl. 10-16 – Anbefalet besøgsdag + tidsrum for besøg. Kontakt os hvis i vil besøge lejren (se besøg under lejren)
Fredag d. 15. juli kl. 11.00-11.20 – Afhentning af deltager på FDF Landslejr (se kørsel til og fra landslejren)
Mandag d. 18. juli kl. 19-20 – Mulighed for at hente sin bagage i kredshuset (eller aftal nærmere med din leder)
HUSK MADPAKKE TIL ONSDAG D. 6. JULI (FROKOST)
Krisenummer + holdleder
Mads – Tlf. 20 87 91 39
Opstår der en situation derhjemme hvor det er nødvendigt for jer at komme i kontakt med os. Er det vigtigt i tager 1. kontakt til vores holdleder Mads på tlf. 20 87 91 39.
Der kan jo desværre opstå akutte situationer derhjemme som gør det er nødvendigt for jer at få kontakt til jeres børn eller overbringe en besked. For os er det vigtigt at den besked i første omgang gå til vores holdleder. Dels for at vi er informeret om hvad der sker – da det ikke altid er alle informationer børnene for med – men også for at vi kan stå klar med den omsorg der skal til.
Mads vil som den eneste ALTID have sin telefon tændt og på lyd – så det er muligt at få kontakt. Som forældre kan i altid ringe eller sende SMS beskeder.
Pakkeliste
OBS: Vores pakkeliste er ikke en “komplet” pakkeliste. Det vil sige i skal se den som et udgangspunkt – i kender bedst jeres børn og ved hvad de har brug for. Men vores pakkeliste kan være en rigtig god hjælp til jer der ikke helt ved hvad man skal tage med.
Listen er delt op i 2 – den del der skal afleveres og transporteres til lejren i forvejen og det der skal være med i turrygsækken man selv skal have med onsdagen hvor man ankommer.
Der står ikke antal på vores liste – da det er meget forskelligt hvor meget man vil have med, men det er i hvert fald en rigtig god ide at have undertøj, t-shirts og strømper med så man kan skifter HVER dag + 2-3 ekstra sæt.
Hvordan skal det pakkes?
Alt skal pakkes i rygsæk eller sportstaske. Det handler om at vi gerne vil have tingene i tasker hvor vi kan lyne for det. Så kan vi bedre holde orden i teltene.
Husk at sætte navn på alt 🙂
Ankomst/Afgang fra Landslejren
Vi kan desværre ikke tilbyde fællestransport til og fra landslejren.
Lederne vil selvfølgelig stå klar til at modtage alle deltagerne oppe på landslejren. Det vil foregå på den måde, at man får et sted og et tidspunkt hvor man skal afleveres på og det samme når man skal hentes.
Vi anbefaler i forældre snakker sammen og planlægger det så børnene kan køre sammen. For at undgå alle skal køre op og hjem igen. Brug evt. facebookgruppen til at arranger det praktiske.
ANKOMST:
Alle skal afleveres mellem kl. 11.00-11.20.
Adressen: Sæt GPSen til følgende koordinat: 56.1119008, 9.631413 – når i begynder at nærme jer skal i følge skiltene til P-Nord
AFGANG:
Alle skal afhentes mellem kl. 11.00-11.20.
Adressen: Sæt GPSen til følgende koordinat: 56.1091598, 9.6661447 – når i begynder at nærme jer skal i følge skiltene til P-Syd
Transport af rygsæk til landslejren
Søndag d. 3 juli køre vi alle vores materialer op til landslejren. Her er det muligt at få sin rygsæk, sovepose, liggeunderlag osv. med. Det er en rigtig god ide at få så meget af ens oppakning med som muligt på denne transport. Da man ellers kommer til at gå ca. 2-3 km med ens egen oppakning når man ankommer til landslejren.
Der vil komme mere information om dette til forældremødet d. 8. juni
Transport af rygsæk HJEM fra landslejren
Vi kan tage oppakning med hjem fra landslejren i vores materialetransport. Hvis i gerne vil have det med hjem når i afhenter Jeres børn skal vi vide det i forvejen – da vi skal gå med oppakningen fra lejrpladsen og ud til p-pladsen hvor man skal hentes (ca. 3 km). Så overvej om det ikke kan komme med fællestransporten hjem. Den lille rygsæk bliver pakket og sendt med barnet hjem.
Alt oppakning kan hentes i kredshuset mandag d. 18. juli kl. 19-20 (eller efter aftale med en leder)
Besøg under landslejren
Ønsker i at besøge landslejren vil vi helst have i kommer søndag d. 10. juli – da det er her vi har mest “frit” program. Det vil sige det også mest er her børnene har mulighed for at bruge tid sammen med jer.
Det vil være muligt at besøge lejren ml. kl. 10 til 16. Vær opmærksom på, at det koster 125 i parkeringsafgift at besøge lejren.
Det er dog vigtigt at tænke over om det er nødvendigt med besøg. Dette er ikke ment fordi vi ikke gider have jer på besøg – for det vil vi rigtig gerne. Men et besøg kan, for nogle, også fremme hjemve og savnet til mor, far og små søskende ekstra meget når de nu kommer forbi og man kan se dem igen. Så det er vigtigt i overvejer om det er “nødvendigt” at besøge jeres børn under landslejren.
Hvis i kommer på besøg vil vi gerne vide det på forhånd – dels så vi ved hvem der kommer og hvad tid i forventer at komme. Så vi er klar til at tage imod jer, men også så vi er klar med lidt ekstra aktiviteter og ekstra opmærksom når i tager hjem igen. Så vi undgår triste situationer med hjemve.
Hvis i ønsker at besøge os kan i give besked til Mads på tlf. 20 87 91 39 – det er helt ok at sende en SMS med info
I kan læse mere om besøg på landslejren her: https://landslejr.fdf.dk/besoeg-landslejren/
Mobiltelefon + brug af mobiltelefon
Under landslejren vil der være aktiviteter hvor man skal bruge en mobiltelefon. Det er IKKE et krav man har en telefon med. Men det er tilladt at have en telefon med. Vi har dog nogle regler, som i gerne må forberede jeres børn på.
Brug af telefon
Det er kun tilladt at bruge sin telefon når der er aktiviteter hvor den skal bruges. Vi indsamler ALLE telefoner inden sengetid og de vil blive opbevaret forsvarligt i en pose med navn på, som placeres i en kasse.
Det kan virke voldsomt, at vi inddrager telefonerne, men det er for at undgå situationer hvor børnene ringer/smser hjem når de er i deres soveposer. Det er noget der er med til at forstærke hjemve effekten.
Lederne vil ligeledes kun bruge deres telefon hvis det er i fordi den skal bruges i forbindelse med landslejren eller fordi der skal tages billeder der kan sendes hjem til jer.
Opladning + strøm
Vi har desværre ikke mulighed for at oplade alle telefoner. Derfor anbefaler vi man medbringer en god powerbank. Det er muligt at “købe” sig til opladning rundt omkring på lejren – pengene går som regel til at godt formål.
Hjemvé
Som forældre, er I det allervigtigste i jeres børns liv. Derfor savner de jer, når de er væk hjemmefra i længere tid end sædvanligt. Hjemve er et udtryk for al den glæde og kærlighed jeres børn har til jer, der ikke helt har et sted at være, når i ikke er der. Det er altså ikke en ond ting eller noget farligt, men noget helt naturligt. Hjemve bliver først et problem når vi håndterer det på en uhensigtsmæssig måde.
Hjemve opstår især når man får tid til at tænke over, at ens forældre ikke er der. Oftest i soveposen inden man sover, eller sidst på lejren, når man er lidt træt og måske sidder og slapper lidt af for sig selv. Nogle ting kan forværre hjemve. Eksempelvis, hvis man taler i telefon med sine forældre eller de kommer forbi på besøg inden lejren er slut. Det giver børn en falsk følelse af, at forældrene er der, og savnet opstår når man “lægger på” eller vinker farvel, og vil ofte være langt større end det, der var der før.
Hvad gør lederne i FDF så for at forhindre hjemve?
I FDF starter ens lederuddannelse allerede i 15-16 årsalderen. Derfor har alle lederne i kredsen stor erfaring, også med børn der har hjemve. Som udgangspunkt sikrer vi, at der altid er aktiviteter for børnene, så tankerne går på glade ting i legen med vennerne og mødet med lederne. Der er altid en nærværende voksen til stede, der kan byde ind med hyggelig snak, sjov leg, eller lidt omsorg, hvis det er det, der er brug for.
Desuden tager vi det meget seriøst, at jeres børn er glade og trives. Vi snakker altid lederne imellem om hvordan det går når vi er på tur og i det daglige, og om der er nogen, der kunne bruge lidt hvile eller ekstra omsorg. Desuden er der altid ledere tilstede ved sovetid, indtil børnene sover.
Hvad kan i som forældre gøre?
Der er nogle gode råd, som i forældre bør benytte jer af.
- Undlad at ringe: Vi ved godt, at i også savner jeres børn, men det er forstyrrende for vores aktiviteter og det forværrer oftest hjemveen betragteligt. Vi forsøger at opdatere jer så meget som muligt derhjemme når vi er på tur, så i kan følge med. Men husk, at intet nyt er godt nyt.
- Forbered jeres børn: Tag en snak med børnene om, at det er helt ok at have hjemve. Lær dem, at når de får det, skal de tage fat i en leder, for at blive trøstet. I bør ikke love dem ting som “hvis du bliver ked af det eller får hjemve kommer jeg og henter dig”. Hvis barnet først har hørt dette, er det den eneste løsningsmulighed de kan acceptere og så er det umuligt for os ledere at trøste på nogen måde. En sådan besked øger risikoen for at jeres barn kommer hjem før tid.
- Tal om brug af mobil: Mange børn har mobiler, og vi oplever af og til, at kulturen har drejet imod, at børn ringer hjem i smug, i stedet for at gå til en leder. Udover at det undergraver det tillidsforhold der opbygges mellem børn og ledere i FDF, så skaber det også en usund kultur, hvor man ikke søger at løse sine problemer hvor de opstår, men altid lægger dem over på forældrene. Det tror vi ikke på er sundt for et barns udvikling
Vi glæder os altid til at tage på tur og lejr med jeres børn. Og vi vil dem kun det bedste 🙂
Deltagerarmbånd / Betaling på LL / LL mærke
Al betaling på landslejren skal klares med vores deltagerarmbånd. Man kan IKKE bruge kontanter – dette gælder også hvis man kommer på besøg på lejren. Her kan man som besøgende betale med MobilePay eller via deltagerarmbåndet som ens børn fx. har på.
Deltagerarmbåndet + Landslejrmærket bliver sendt direkte ud til deltageren til den adresse i skrev da i tilmeldte jer. Forventet levering er: 8.-15. juni 2022.
Kan i læse alt om armbåndet – hvordan i aktivtere det og bruger det via denne side: https://landslejr.fdf.dk/lejrpung/
Sygesikringsbevis / Medicin / Info
Det gule sygesikringskort afleveres til Mads ved ankomst til lejren (eller til nærmeste leder).
Evt. medicin, som vi skal hjælpe med bliver taget, afleveres samtidig med. Alternativt kan der også afleveres infomation omkring det medicin vi skal hjælpe med og barnet selv holder medicin i tasken.
VIGTIGT
Det er vigtigt vi får alt information på skrift – Vi vil rigtig gerne høre jer fortælle det også. Men vi har sindsygt mange ting vi skal holde styr på under landslejren – og vi er bare mennesker – så vi kan let glemme information der bare er fortalt. Derfor SKAL vi have vigtig information på skrift fra jer.
Skal medicin tages på bestemte tidspunkt skal i huske at informere os omkring det 🙂
Lommepenge
Det er muligt at have lommepenge med på landslejren. Der er nemlig:
- 55Nord – FDFs egen friluftsbutik
- Kiosker og Caféer – med snacks, is, slik, etc.
Alle modtager et armbånd med en chip, som bruges til betaling. Forældre kan altid indsætte penge eller spærre armbåndet hjemmefra. Det hele foregår på en app. Se fanen med info om deltagerarmbånd.
Deltagernummer
Hver deltager i FDF Svanninge-Faaborg får en deltagernummer. Vi bruger nummeret når vi skal samles eller når vi har brug for at lave en “optælling”. Det foregår på den måde, at vi siger “optælling” og så starter man nummerrækken og siger sit nummer når det er ens tur. På den måde kan vi hurtigt finde ud af om der mangler nogle og hvem der evt mangler.
- Fie
- Ellen
- Sarah
- Alberte
- Lærke
- Kirstine
- Oskar
- Tjalfe
- Bertram
- August
- Stanley
- Anders
- Mikkel
- Valdemar
- Jakob
- Jan
- Hans
- Christian
- Mads
- Alex
Madhold
Her kan i se hvilket madhold i er på. I får oplyst på landslejren hvad det er vi skal lave af mad og hvordan det hele foregår.
Madhold 1
– Fie
– Alberte
– Kirstine
– Stanley
– Josefine / Nyborg
– Jakob (leder)
– Lærke / Nyborg (leder)
– Tina / Nyborg (leder)
Madhold 2
– Tjalfe
– Oskar
– Bertram
– August
– Mikkel (leder)
– Hans (leder)
– Dorthe / Nyborg (leder)
– Christian / Nyborg (leder)
Madhold 3
– Sarah
– Lærke
– Ellen
– Anders
– Valdemar (leder)
– Christian (leder)
– Morten / Nyborg (leder)
– Mie V. / Nyborg (leder)
Hvem sover hvor (telt fordeling)?
Telt 1
– Fie
– Ellen
– Sarah
– Alberte
– Lærke
– Kirstine
– Alex
Telt 2
– Oskar
– Tjalfe
– Bertram
– August
– Stanley
– Anders
– Mikkel
Telt 3
– Valdemar
– Jakob
– Jan
– Hans
– Christian
– Mads
Leksikon (landslejren)
Vil du vide mere om landslejren? Så kan ud læse om det meste i landslejrens store leksikon lige her
Vores ekspedition
Vores ekspedition hedder: OASEN
Vi skal bi sammen med disse kredse:
- FDF Agedrup
- FDF Kværndrup
- FDF Nyborg
- FDF Svendborg
- FDF Tåsinge
- FDF Vejle 1
- FDF Vejle 3
Vores ekspedition hører til i landskabet der hedder: Den uendelige ørken
Kort over lejren
Formål og de fem principper
Deltagerpris
Her kan du se hvad det koster, at være med på FDF Landslejr 2022 – sammen med os.
Medlem i FDF Svanninge-Faaborg: 1.250 kr.*
Ikke medlem i FDF Svanninge-Faaborg: 2.160 kr.
Rater + forudbetaling
Man betaler 500 kr. i depositum når man tilmelder sig. Resten af beløbet (760 kr.) skal betales til os i kredsen. Beløbet skal være betalt inden d. 1. maj 2022 (mere info følger)
Familielejr
Som kreds har vi ikke mulighed for at give tilskud til dem der vil bo i familielejren. Så det koster som udgangspunkt det samme som det der står herover. Der er dog følgende priser til børn.
0 – 1 år – Gratis
2 – 4 år – 400 kr.
5 – 8 år – 950 kr.
Deltager man i familielejren betaler man hele beløbet når man tilmelder sig – direkte til FDF.
Hvad dækker prisen?
Prisen dækker: Mad, toiletter, samlingstelte, renovation, scener, strøm, lejrinformation, program, lejrbål, forkyndelse, vandland, brænde, rafter osv.
*Medlemsprisen er forudsat man har været medlem i kredsen siden november 2021. Er man meldt ind i kredsen derefter betaler man normal deltagerpris.
Restbetaling
Medarbejder på landslejren
Kender du en god medarbejder eller vil du selv med som medarbejder?
Landslejren har brug for 1000 frivillige medarbejdere. Lige meget hvilken opgavetype du har mest mod på, så vil landslejren gerne have din hjælp.